Zwrot |
Definicja |
---|---|
B2B Współpraca między przedsiębiorstwami |
Współpraca między przedsiębiorstwami B2B (Business To Business) jest to prowadzenie poprzez internet bezpośrednio spraw pomiędzy kontrahentami handlowymi. Dzięki temu następuje przekształcenie przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw w organizację wirtualną pozwalając na zmniejszenie kosztów, skracanie cykli dostaw, skrócenie cykli dostaw oraz poprawę jakości i terminowości dostaw. Zwykle obejmuje:
|
B2C Współpraca z klientami |
Współpraca z klientami (B2C) – (business to customer) jest to prowadzenie interesów pomiędzy przedsiębiorstwem a klientami końcowymi głównie przez internet. Poza sprawami prowadzonymi metodami tradycyjnymi znaczna ich część prowadzona jest drogą elektroniczną, głównie prze Internet. B2C zwykle obejmuje:
|
Back Scheduling |
Back Scheduling – harmonogramowanie wsteczne. Technika obliczania daty rozpoczęcia i zakończenia realizacji zamówienia. Harmonogram realizacji zamówienia jest obliczany wstecznie począwszy od jego zakończenia, w celu określenia daty rozpoczęcia realizacji zamówienia i/lub zakończenia realizacji każdej operacji nań się składającej.
|
Baza danych |
Dostawcy pakietów wskazują bazy danych, z którymi współpracuje ich oprogramowanie. Pełna wersja baz danych wymagana jest w przypadku wprowadzania zmian i modyfikacji w oprogramowaniu, natomiast wersja tylko do użytkowania – run time wystarcza do normalnej eksploatacji oprogramowania ERP / MRP II. Wiele pakietów oprogramowania zawiera własne bazy danych przydatne do niezbyt dużych wdrożeń. Jednak przy większych instalacjach wymagane są zwykle zewnętrzne uniwersalne bazy danych.
|
Baza danych stosowana dla hurtowni danych |
Może to być ta sama baza danych co dla ERP lub inna, zewnętrzna.
|
Bezpośrednie powiązanie z systemami bankowymi |
Pozwala ono na szybkie weryfikowanie stanu kont, a w bardziej rozbudowanej formie na realizowanie obrotu finansowego, przelewów i płatności w sposób zdalny z wykorzystaniem podpisu elektronicznego.
|
Bilansowanie obciążeń stanowisk – wyrównywanie obciążeń |
Bilansowanie obciążeń stanowisk i wyrównywanie ich obciążeń, inaczej metoda skończonych zdolności produkcyjnych, polega na automatycznym manipulowaniu zleceniami w taki sposób, aby wykorzystać maksymalną przepustowość centrów roboczych i linii przy możliwie największym wykorzystaniu dostępnych zdolności produkcyjnych w poszczególnych okresach planistycznych. Bardzo wiele systemów nie ma tego algorytmu. Ostatnio stosowane są algorytmy planowania w ramach tzw. zaawansowanego planowania i harmonogramowania APS (Advanced Planning And Scheduling).
|
Blokowanie własnych płatności |
Ta funkcja daje możliwość jak najpóźniejszego regulowania własnych zobowiązań, dzięki czemu zmniejsza się zaangażowanie w kapitał obrotowy. Możliwe jest regulowanie należności wobec możliwie dużej liczby wierzycieli przy ograniczonych zasobach finansowych.
|
BOM obsługa struktury produktu |
Zestawienie materiałowe BOM (Bill Of Materials) opisuje strukturę wyrobu podając zestawienie materiałowe. Jest to lista składników wchodzących bezpośrednio do rozpatrywanej pozycji. Może to być lista zawierająca materiały, surowce i podzespoły niższego rzędu, pochodzące z zakupu, kooperacji lub produkcji własnej. Struktura kompletnego produktu opisująca budowę produktu może mieć wiele poziomów i powstaje dynamicznie poprzez łączenie na żądanie w procesie rozwijania struktur jednopoziomowych, poziom po poziomie. Zwykle następuje to w procesie planowania lub tworzenia zestawienia materiałowego wyrobu. Podstawowe typy BOM poza jednopoziomowym zestawieniem materiałowym to: zagnieżdżone zestawienie materiałowe (intendent BOM), zestawienie sumaryczne zawierające wszystkie materiały i podzespoły wchodzące w skład wyrobu z ich ilością sumaryczną, zestawienie ostatniego poziomu zawierające listę tylko tych pozycji które nie mają już składników – są „na dole” struktury wraz z ilościami sumarycznymi ich występowania, modularne zestawienie do celów planistycznych, kosztowe zestawienie BOM. Na podstawie BOM można także przygotowywać tzw. „zwinięcia” poszczególnych pozycji. Zawierają listę składników wyrobu, w skład których wchodzi rozważana pozycja. Są to: zestawienie jednego poziomu, poziom po poziomie, zestawienie sumaryczne najwyższego poziomu pokazujące do jakich wyrobów składnik wchodzi. BOM może być wykorzystywany także do przygotowania listy składników niezbędnych do zrealizowania specyficznego zamówienia klienta lub zestawu składników do wykonania naprawy lub przeglądu. |
BOM zestawienie materiałowe – struktury produkcyjne |
Obsługa struktury produkcyjnej BOM (Bill Of Materials) – zestawienia materiałowego obejmuje taki opis pozycji asortymentowych (materiałów, podzespołów i części) oraz struktur –, która pokazuje w jaki sposób są one wykonywane w procesie produkcji. Są to praktycznie odpowiednio dostosowane do możliwości wykonawczych danego zakładu dane technologiczne powstałe przez opracowanie danych konstrukcyjnych. Przykładem może być klasyczny gaźnik samochodowy, który jest zwykle przedstawiony na jednym rysunku konstrukcyjnym z jednym zestawieniem materiałowym na tabliczce znamionowej rysunku, natomiast jego dokumentacja produkcyjna to zwykle 4-5 operacji realizowanych na różnych stanowiskach z odpowiednio dużą liczbą rysunków i instrukcji technologicznych. Struktury produkcyjne tego samego wyrobu wytwarzanego w różnych zakładach, o odmiennym wyposażeniu produkcyjnym, mogą być różne pomimo tego, że struktura konstrukcyjna wyrobu na podstawie której opracowano struktury produkcyjne jest jedna. Patrz wielofirmowość logistyczna. |
BOM zestawienie materiałowe konstrukcyjne – oddzielone od produkcyjnego |
Obsługa struktury konstrukcyjnej produktu BOM (Bill Of Materials)– zestawienia materiałowego obejmuje zakładanie, modyfikacje i usuwanie opisu pozycji asortymentowych oraz struktur wyrobów w takiej postaci, w jakiej występują w dokumentacji. konstrukcyjnej, zwykle na rysunkach podzespołów i rysunkach złożeniowych. Jest to narzędzie pracy konstruktora wyrobu. Obecnie często to tabliczka znamionowa rysunku powstającego w systemie CAD / CAM. Często te dane mogą być przekazywana dalej do system produkcyjnego w sposób zautomatyzowany. |
BSC |
Zrównoważona karta wyników BSC (Balansed Scorekard) to koncepcja zarządzania, która opisuje i precyzuje, co powinno być mierzone, aby móc jak najlepiej ocenić efektywność firmy w realizowaniu strategii oraz adekwatność samej strategii. Cele firmy przedstawione są w postaci mapy ich wzajemnych powiązań przyczynowo-skutkowych oraz mierników wyróżnionych w czterech perspektywach: finansowej, klienta, procesów wewnętrznych i rozwoju. Koncepcja Balanced Scorecard opiera się na następujących założeniach: Pomiar dokonań jest kluczowym warunkiem sprawności zarządzania. Pomiar wyników finansowych powinien być uzupełniony o pomiar stanu w innych perspektywach działania firmy. Cele i mierniki powiązane powinny być z działaniami i budżetami, tak aby stanowiły spójny plan operacyjnej działalności przedsiębiorstwa.
|
Budżetowanie i prognozowanie |
Budżetowanie i prognozowanie są to elementy planowania finansowego, pozwalające na tworzenie budżetów – planów finansowych na przyszłość dla poszczególnych dziedzin w poszczególnych okresach czasu oraz prognoz “co będzie jeżeli” do wyboru strategii działania. Budżety mogą być bardzo szczegółowe i powiązane ze sobą kaskadowo, co umożliwia następnie dokładną kontrolę stanu finansowego przedsiębiorstwa. Tworzenie wielowariantowych prognoz różni się od budżetowania celem, dla którego się je konstruuje. Mechanizm jest bowiem ten sam. Prognozy tworzy się zwykle wielowariantowo, aby sprawdzić możliwe scenariusze rozwoju sytuacji. Logika hierarchii budżetowania może polegać na budowie budżetów od dołu – od najniższych komórek kontrolowanych finansowo, albo na dekompozycji budżetu całej jednostki stopniowo do poziomu komórek najniższych hierarchicznie. Co do zasady budżetowania – stosuje się budżetowanie przyrostowe – na bazie wyników historycznych oraz budżetowanie o bazie zerowej (ZBB), w którym kolejne poziomy nakładów finansowych są od podstaw obliczane, uzasadniane i zatwierdzane.
|
Budżety elastyczne |
Budżety elastyczne są to budżety, które mogą być uzmiennione, a następnie skorygowane w zależności od rozmiarów działalności i rozwoju sytuacji przedsiębiorstwa.
|
Business Intelligence – system informacji zarządczej |
Jest to oprogramowanie wspomagające procesy podejmowania decyzji poprzez analizę danych zgromadzonych w systemach informatycznych. Są to systemy ulokowane hierarchicznie powyżej systemów transakcyjnych, w tym ERP. Służą do wspierania decyzji strategicznych i zarządczych szczebla taktycznego. Zwykle dane niezbędne do analiz ekonomicznych są pobierane z różnych obszarów funkcjonalnych systemu informatycznego, wspierającego zarządzanie w przedsiębiorstwie i umieszczane w bazie danych. Często stosowana jest hurtownia danych, z której z kolei dane są pobierane do obliczeń i przygotowania ekranów i raportów. Zwykle możliwe jest drążenie danych tzn. sięganie w prosty sposób do danych źródłowych, powodujących określone skutki np. do źródła zagrożeń. Najczęściej spotykane odmiany systemów zaliczanych do BI to:
|