Home / Słownik ERP / ABC oprogramowania ERP – C jak CAD

ABC oprogramowania ERP – C jak CAD

Zwrot

Definicja

CAD/CAM – Interfejsy do systemów
Interfejsy do systemów CAD/CAM (Computer Aided Design / Computer Aided Manufacturing) pozwalają na obsługę dostępu do rysunków technicznych i innych dokumentów w postaci graficznej, które są niezbędne do prowadzenia produkcji lub archiwizacji danych. Systemy CAD/CAM są zwykle narzędziem pracy w biurach konstrukcyjnych. Bardziej zaawansowane systemy pozwalają na przekazywanie z rysunków złożeniowych zestawień materiałowych BOM do systemu obsługi produkcji. W szczególnych wypadkach możliwe jest przygotowywanie bezpośrednio przez konstruktora danych do sterowania obrabiarek sterowanych numerycznie.
CASE
Oprogramowanie wspomagające tworzenie oprogramowania aplikacyjnego– CASE (Computer-Assisted Software Engineering). Są to narzędzia komputerowe do wspomagania projektowania, programowania oprogramowania lub systemów oprogramowania.
CASE
Computer-Assisted Software Engineering – CASE, technika tworzenia oprogramowania wspierana komputerowo): Wykorzystanie narzędzi komputerowych w celu wsparcia procesu projektowania, rozwijania i utrzymywania produktów i systemów informatycznych.
Centrum robocze zawierające grupy maszyn, linie produkcyjne
Takim centrum jest na przykład wydział, jako miejsce powstawania kosztów, w którym zainstalowano linie produkcyjne i urządzenia. Ta funkcja pozwala na racjonalne naliczanie kosztów wytwarzania, a zwłaszcza podział kosztów ogólnych.
Centrum robocze zawierające maszyny i instalacje
Mechanizm do tworzenia takiego centrum pozwala na racjonalne gospodarowanie składnikami majątku trwałego. Jest to szczególnie istotne w organizacji przedmiotowej produkcji, gdzie wykorzystuje się linie lub ciągi do realizacji określonych wyrobów, a poszczególne składniki linii mogą mieć różną przepustowość. Dzięki temu można racjonalnie planować obciążenia. W odróżnieniu od księgowej obsługi środków trwałych tego typu linie tworzy się podając strukturę jej składników. Numery inwentarzowe pełnia rolę drugorzędną. Takie linie robocze, wykorzystywane w produkcji, wnoszą swoją amortyzację do rachunku kosztów.
Cloud computing
GS1 – globalna organizacja o charakterze non profit zajmująca się standaryzacją w obszarze zarządzania łłłańcuchem dostaw oraz zarządzania popytem. Jej początki sięgająlat 70 ub. wieku. Podstawowym obszarem działań GS1 jest sektor FMCG. Ostatnio zwrócono również większa uwagę na branże ochrony zdrowia oraz transport i logistykę. Całość standardów wypracowywanych przez organizację nosi wspólną nazwę „System GS1”. W skład tego systemu wchodzi kilka głównych projektów: *GS1 BarCodes – związany z zagadnieniami dotyczącymi kodów kreskowych – automatycznej identyfikacji, * GS1 BarCodes – związany z zagadnieniami dotyczącymi kodów kreskowych – automatycznej identyfikacji, * GS1 eCom – związany z zagadnieniami dotyczącymi elektronicznej bazy danych, * GS1 GDSN – związany z zagadnieniami dotyczącymi synchronizacji danych, * GS1 EPCglobal – związany z zagadnieniami dotyczącymi technologii RFID. Źródło: WIKIPEDIA
CMMS

Zarządzanie utrzymaniem ruchu urządzeń CMMS ( Computerized Maintenance Management Systems) jest to zautomatyzowany system wspierający utrzymanie ruchu, a w szczególności: obsługę zleceń remontowych realizowanych siłami własnymi i zlecanymi na zewnątrz, utrzymywania zapasów części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych, zakupów , rozliczanie personelu, prowadzenie rozliczeń prac remontowych i kosztów eksploatacji. . W pewnych dziedzinach przemysłu, szczególnie tam, gdzie istotne jest optymalizowanie wykorzystania drogiego wyposażenia, systemy tego typu, pełnią podstawową rolę w systemie zarządzania. Podstawowe ich funkcje to:

  • Planowanie zleceń remontowych do obsługi planowanych i zapobiegawczych remontów.
  • Prowadzenie ewidencji wyposażenia i nadzór nad jego przydatnością do użycia, atestacja urządzeń
  • Zarządzanie zapasami, głownie materiałów eksploatacyjnych I części zamiennych
  • Planowanie wykorzystania personelu i sprzętu
  • Obsługi zakupów
  • Rozliczenia finansowe
CPM

CPM (Corporate Performance Management) zarządzanie efektywnością przedsiębiorstwa jest to zespół koncepcji zarządzania, mierników oraz technologii informatycznych umożliwiający definiowanie, monitorowanie i optymalizację realizacji celów osobistych i departamentu w powiązaniu ze strategią całej organizacji. Jest to poszerzenie BI (Business Inteligence) o którąś z koncepcji zarządzania np. BSC (Balanced Scorecard), VBM (Value Based Management lub six sigma. Pozwalają one na stosowanie zaawansowanych technik planowania, konsolidacji wyników i sprawozdawczości. CPM pozwala na lepsze przygotowanie decyzji strategicznych. Zwykle obsługiwane są następujące funkcje:

  • Budżetowanie, planowanie, prognozowanie
  • Modelowanie i optymalizacja zyskowności
  • Definiowanie i zarządzanie kartami wyników
  • Konsolidacja finansowa
  • Sprawozdawczość finansowa, podatkowa i statystyczna
CPM
Corporate Performance Management – CPM, zarządzanie wynikami organizacji): Dość szeroki termin opisujący metodologie, metryki, procesy oraz systemy wykorzystywane do monitorowania i zarządzania wynikami przedsiębiorstwa. Aplikacje komputerowe, które przekładają strategię działania na plany operacyjne oraz prezentację skumulowanych wyników.
CRM

CRM (Customer Relationship Management) jest pojęciem ogólnym szeroko definiującym metody zarządzania kontaktami z klientami. Jest to oprogramowanie wspierające rejestrację i gromadzenie danych, oraz planowanie różnego rodzaju zdarzeń z klientami oraz analizowanie zarejestrowanych danych w różnych przekrojach. Istnieją różne typy systemów CRM:

  • CRM Operacyjny Umożliwia rejestrację, planowanie oraz raportowanie różnego rodzaju zdarzeń z klientami.
  • CRM Analityczny Pozwala na szeroką analizę wyników działań prowadzonych z klientami.
  • CRM Marketingowy Definiowanie i planowanie różnych akcji i działań wpływających na pracę z klientami zarówno w sensie operacyjnym: pomaga w codziennej pracy handlowcom, telemarketerom i innym osobom pracującym bezpośrednio z klientami, jak i w sensie strategicznym wytycza pewne kierunki działań.
  • CRM Serwisowy Usprawnia i organizuje usługi serwisowe, gwarancyjne i pozagwarancyjne dla klientów.
  • CRM Zadaniowy Umożliwia zarządzanie wykonywanymi w firmie zadaniami i czasem pracy przypisanych pracowników.
  • CRM Sprzedażowy Umożliwia zaplanowanie przyszłej sprzedaży, określenie sposobu osiągnięcia założonych celów oraz bieżące śledzenie ich realizacji.
  • DMS Uzupełnieniem modułu CRM jest system DMS (System Zarządzania Dokumentami), w którym przechowywane są wszelkie dokumenty związane z klientem i który zarządza przepływem pracy (workflow) oraz zapewnia sprawną jej organizację a także raportowanie.
CRM (Zarządzanie relacjami z klientami)
CRM zarządzanie relacjami z klientami (customer relationship management) pozwala na obsługę całokształtu współpracy z klientami I wspieranie decyzji w tym zakresie. Jest szczególnie istotna w przypadku współpracy z wieloma klientami przez wielu zmieniających się handlowców pozwalając na nadzorowanie pracy nad klientem nowym oraz śledzenie współpracy z klientami uzyskanymi uprzednio. Może to być niezależny system lub nakładka na pakiet typu ERP. Oprogramowanie CRM może pracować z własną bazą danych i może być udostępniony dostęp przez witrynę internetową. Zwykle obejmuje: zarządzanie finansami, obsługę cenników i katalogów, nadzorowanie płatności itp.
CRM – zarządzanie relacjami z klientami
CRM (Customer Relationship Management ) jest to część strategii i filozofii biznesu, gdzie stały kontakt i zadowolenie klienta jest kluczową wartością. Chodzi o uzyskanie możliwie dużo informacji o potrzebach klientów i ich zachowaniu się, tak aby nawiązać z nimi ściślejsze stosunki. Istotną kwestią jest zapewnienie jednolitego systemu we wszystkich procesach biznesowych poczynając od procesu sprzedaży poprzez serwis. Na podstawie zgromadzonych informacji możliwe jest sporządzanie odpowiednich statystyk wykorzystywanych przy tworzeniu portfela produktów.
CRP
Capacity Requirements Planning – CRP planowanie zdolności produkcyjnych): Funkcja ustalania, mierzenia i dostosowywania limitów oraz poziomów zdolności produkcyjnej. Termin CRP w tym kontekście odnosi się do procesu szczegółowego określania wielkości robocizny oraz zasobów maszynowych wymaganych do wykonania zadań produkcyjnych.
CRP – planowanie zapotrzebowania na zdolności produkcyjne
Planowanie zapotrzebowania na zdolności produkcyjne CRP (capacity requirements planning) jest to ustalanie, pomiar i dostosowywanie poziomu obciążenia zasobów, zwykle wyposażenia produkcyjnego do dysponowanych zdolności produkcyjnych w poszczególnych okresach czasowych. Określa się szczegółowo niezbędny nakład pracy i zasobów maszynowych do realizacji zadań produkcyjnych.
CTP
CTP – Capable to Promise – możliwe do zrealizowania. Patrz APS
CTP
Capable-To-Promise – CTP możliwe do potwierdzenia. Proces potwierdzania zamówień od klientów biorąc pod uwagę dostępne zdolności produkcyjne i zapasy. Proces ten może obejmować wiele zakładów produkcyjnych oraz punktów dystrybucji. Pojęcie to stosuje się, aby określić kiedy nowe zamówienie lub zamówienie nie ujęte w harmonogramie może być zrealizowane. Przy jego określaniu stosuje się model harmonogramowania przy ograniczonej zdolności systemu produkcyjnego w celu określenia, kiedy można zrealizować zamówienie. Uwzględnia wszelkie ograniczenia produkcji, takie jak dostępność zasobów, czas realizacji zamówień na surowce lub części kupowane oraz wymagania dotyczące komponentów lub podzespołów. Powstała w ten sposób data realizacji zamówienia uwzględnia zdolność produkcyjną, aktualne uwarunkowania produkcji oraz przyszłe zamówienia. Celem stosowania jest zredukowanie czasu spędzanego przez planistów produkcji, przyspieszenie realizacji zamówień i dostosowywanie planów z powodu podania niedokładnej daty realizacji zamówienia.
CTP – możliwe do rozdysponowania
CTP – możliwe do rozdysponowania (Capable To Promise) jest to umożliwienie podania klientowi, praktycznie na bieżąco ilości produktów w magazynie, które mogą być sprzedane lub dostarczone po uprzednim uwzględnieniu rezerwacji dla innych klientów i możliwości uzyskania materiałów z produkcji lub zakupu. Aby to umożliwiać trzeba dysponować sprawnym systemem ewidencji materiałów w magazynach przedsiębiorstwa oraz o zleceniach produkcyjnych i stanie zleceniach produkcyjnych i stanie zaopatrzenia w trakcie realizacji. To poszerzenie ATP obejmuje system planistyczny, ponieważ trzeba objąć sprawdzeniem stanu zasobów o ograniczonej dostępności, a w szczególności stanów prac w toku oraz ilości przewidzianych do wyprodukowania. Dzięki temu można określić, na kiedy można obiecać klientowi dostawę towaru. Funkcja ta jest zwykle dostępna przy obsłudze łańcucha dostaw SCM (supply chain management).
CTP – możliwe do przyrzeczenia
CTP (capable to Promise) możliwe do przyrzeczenia pozwala na potwierdzenie, które z zamówień nowych lub dotychczas niepotwierdzonych może być zrealizowane po sprawdzeniu stanów zapasów i dostępnych zdolności produkcyjnych. Weryfikacja może obejmować wiele centrów produkcyjnych i dystrybucyjnych. CTP wykorzystuje model systemu produkcyjnego oparty o obciążanie stanowisk do skończonej zdolności produkcyjnej dla określania tego, co będzie można produkować. Brane są pod uwagę inne ograniczenia poziomu produkcji takie jak dostępność zasobów, cykl dostaw surowców oraz zapotrzebowania na podzespoły niższego rzędu. Na tej podstawie określa się możliwą datę realizacji zlecenia odciążając do żmudnych prac planistę. Zwykle do realizacji CTP stosowane jest APS (advanced planning and scheduling).
Cyklu dostaw
Cykl dostaw określany jest dla poszczególnych magazynów z centrów dystrybucyjnych i odnosi się także do uzupełniania zapasów od producentów.
Top