Home / o systemach ERP / Wdrożenia ERP – fakty i mity cz.1

Wdrożenia ERP – fakty i mity cz.1

Systemy ERP to rozwiązania z natury uniwersalne czyli takie które można dostosować do różnych branż i sposobów prowadzenia działalności. Jak coś jest uniwersalne nie może być najlepsze we wszystkich obszarach funkcjonalnych.

Standardowymi obszarami funkcjonalnymi jakie obejmuje system ERP są: zarządzanie finansami i księgowością, środkami trwałymi, sprzedażą, zakupami, gospodarką magazynową czy zarządzanie produkcją.

mity-erp1

Poniżej przedstawiamy i opisujemy mity jakie krążą w otoczeniu systemów ERP.

Mit nr 1 : Wdrożenie ERP to projekt informatyczny

Nic bardziej mylnego. Systemy ERP to narzędzia biznesowe, w których technologia informatyczna jest tłem, a na pierwszym planie są możliwości funkcjonalne. Właściwe ich zastosowanie w przebiegu procesów przedsiębiorstwa może przynieść realne korzyści biznesowe. Projekt wdrożenia ERP wymaga zatem zaangażowania nie tylko działu IT, ale przede wszystkim reprezentantów kluczowych stanowisk biznesowych. Ideałem jest dobór zespołu z najlepszych ludzi w firmie, którzy nie boją się zmian, a raczej widzą w nich nowe szanse. Należy pamiętać, że według wiarygodnych badań tzw. liderzy zmian stanowią nie więcej niż 12% całej populacji.

Mit nr 2 : Wdrożenie systemu ERP będzie bardzo drogie i nigdy się nie skończy

Na potwierdzenie tej legendy znajdzie się zapewne sporo przykładów, ale znajdzie się też wiele takich, które jej zaprzeczą. Podstawowy dylemat, jaki powstaje podczas wdrożenia ERP, to w jakim stopniu dostosować system do istniejących w firmie procesów, a w jakim procesy do systemu. Ideałem z perspektywy kosztów i czasu jest wdrożenie, które wymaga jedynie odpowiedniej konfiguracji systemu, bez konieczności programowania. Ten scenariusz wymaga jednak pewnego kompromisu, ponieważ nie ma systemu ERP, który spełni wszystkie bez wyjątku potrzeby nawet średniej wielkości przedsiębiorstwa. Optymalizacja kosztów jest więc realna pod warunkiem, że wybrane oprogramowanie ERP będzie dostosowane do branży i modelu operacyjnego firmy w znacznym stopniu. Optymalizacja czasu wymaga dodatkowo zdolności szybkiego podejmowania decyzji po stronie Klienta i jego gotowość do kompromisów w zakresie „tak to robiliśmy dotychczas, ale możemy spróbować trochę inaczej”.

2 thoughts on “Wdrożenia ERP – fakty i mity cz.1

Comments are closed.

Top